fAQ

Często zadawane pytania

Proszę zrobić test podłączając się kablem bezpośrednio do Naszego urządzenia.
Przed testem proszę się upewnić:

  • Czy urządzenie którym się podłączamy ma kartę 1Gb/s.
  • Czy inne urządzenia (również na WiFi) zostały odłączone od sieci
  • Czy urządzenie na którym będziemy sprawdzać prędkość nie jest jednocześnie podłączone przez WiFi i kablem. Najlepiej wyłączyć WiFi
  • Czy robimy test aplikacją zainstalowaną na komputerze, a nie przez przeglądarkę.

Podłączam się kablem i nadal nie mam prędkości z umowy

Najczęstsza przyczyna to podłączanie się urządzeniem które ma kartę 100Mb/s. W takim wypadku przekroczenie 100Mb/s jest niemożliwe.

Druga najczęstsza przyczyna to specyfikacja urządzenia pomiarowego. Zazwyczaj stare komputery ze słabym procesorem mają problemy z osiągnięciem większych prędkości.

Trzecia przyczyna to samo oprogramowanie pomiarowe. Zalecamy wykonywanie pomiarów na aplikacjach pobranych i zainstalowanych na komputerze, a nie przez przeglądarkę.

Dlaczego nie osiągam prędkości z umowy przez WiFi ?

Niestety nie mamy żadnego wpływu na zakłócenia WiFi z innych urządzeń sąsiadów. Nie możemy więc nic zagwarantować w tej technologii.

W blokach występują bardzo duże zakłócenia pochodzące od innych routerów. Szczególnie da się to zauważyć wieczorami kiedy najwięcej ludzi korzysta z Internetu.

Jedynym sensownym rozwiązaniem, jeśli nie możemy podłączyć się kablem, jest używanie częstotliwości 5GHz – w DER.NET sieć na tej częstotliwości ma dopisek -5G

Mam swój router podłączony kablem do urządzenia DER.NET i nie osiągam prędkości z umowy

Sprawdź w specyfikacji swojego routera czy na pewno na wejściu (zazwyczaj port WAN) masz port 1Gb/s.

Na rynku występują urządzenia które mają superszybkie WiFi i porty 1Gb/s na portach LAN, ale mają port WAN 100 Mb/s. Sprawdź czy to nie Twój przypadek.

Przełącz się na kabel 🙂
A jeśli nie masz portu na kabel, lub po prostu chcesz korzystać z WiFi, to najlepiej zastosować Router z dwu zakresowym WiFi (2,4GHz i 5GHz) i podłączać się do 5GHz.

W częstotliwości 2,4GHz mamy w routerze do wyboru kanały od 1 do 11. Ale tylko 3 z nich nie zakłócają się wzajemnie (1,6,11). I to jeśli korzystamy z kanałów o szerokości 20MHz. Jeśli korzystamy z 40 MHz to nie zakłócających się kanałów do wyboru mamy tylko 2 (1 i 11). Jeśli więc widzisz więcej niż 2 sieci WiFi poza swoją, to na pewno zakłócają się nawzajem.

W częstotliwości 5GHz mamy do wyboru kanały z przedziału 36-64 oraz 100-144. Łącznie 20 niezakłócających się wzajemnie kanałów o szerokości 20Mhz, idąc dalej – 9 kanałów 40Mhz, 5 kanałów 80MHz lub 2 kanały 160MHz. Jest więc znacznie lepiej niż w przypadku 2,4GHz.

Routery DER.NET skanują sieci dookoła routera i automatycznie wybierają kanał najmniej zakłócony podczas uruchamiania. Sieci pracujące w 5GHz mają domyślnie skonfigurowaną nazwę z dopiskiem -5G.

Aby zminimalizować problemy z WiFi należy:

  • Router postawić w najbardziej centralnym punkcie domu/mieszkania.
  • W przypadku budynków wielokondygnacyjnych lub o dużym metrażu – zastosować więcej niż 1 punkt dostępowy (najlepiej podłączony kablem do pierwszego routera).
  • Urządzenia które się da podłączyć kablem, podłączyć kabel.
  • Urządzenia które obsługują 5GHz łączyć na 5GHz (sieć z dopiskiem -5G)
  • Urządzenia które nie obsługują 5GHz łączyć do zwykłej sieci (bez dopisku -5G)

Aby zbadać pokrycie siecią WiFi zalecamy skorzystanie np. z aplikacji na Androida “WiFi Analyzer” (bezpłatna).

Sygnał sieci WiFi do której się podłączamy nie powinien być gorszy niż -60dBm.
Jeśli sygnał jest poniżej -70dBm, powinniśmy rozważyć postawienie drugiego punktu dystrybucyjnego.

5GHz nie jest jednak bez wad. Można osiągnąć na tej częstotliwości większe przepustowości, ale przenikalność przez przeszkody jak np. ściany jest znacznie gorsza niż w 2,4GHz, a więc zasięg jest mniejszy.

Wszystkie urządzenia 4-portowe w DER.NET są skonfigurowane w ten sposób, że porty LAN1 i LAN2 są przeznaczone do Internetu, a LAN3 i LAN4 do TV. Zwróć uwagę do którego portu się podłączasz. W portach do TV nie będzie Internetu. W większości instalacji możemy dowolnie przekonfigurować porty, aby miały Internet. W tym celu proszę skontaktować się z BOK.

Poniżej instrukcje dla niektórych routerów stosowanych w DER.NET

DASAN Model: H660GW
Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.55.1:8080
Logujemy się:
Użytkownik: user
Hasło: 1234

Wybieramy z lewej strony zakładkę: Wi-Fi Setup następnie  WiFi Settings, w polu WPA-PSK > Pre-Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło.
Po zmianach na samym dole klikamy “APPLY

Po zmianie należy zapisać konfiguracje, żeby nie usunęła się po wyłączeniu routera z prądu.
Po lewej stronie zakładka Save/Reboot , następnie Save all configuration oraz OK.

Hasło zostało zmienione.

__________________________________________________________________

DASAN Model: H660GM

Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.55.1:8080
Logujemy się:
Użytkownik: user
Hasło: 1234

Wybieramy z lewej strony zakładkę: Wi-Fi Setup , następnie sieć w której chcemy zmienić hasło (WiFi 2,4GHz Settings lub WiFi 5GHz Settings).
W polu WPA-PSK > Pre-Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło.
Po zmianach na samym dole klikamy “APPLY

Po zmianie należy zapisać konfiguracje, żeby nie usunęła się po wyłączeniu routera z prądu.
Po lewej stronie zakładka Save/Reboot , następnie Save all configuration oraz OK.

Hasło zostało zmienione.

___________________________________________________________________

DASAN Model: H640GW-02

Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.1.100:8080
(jeśli nie działa to http://192.168.1.100 bez :8080)
Logujemy się:
Użytkownik: user
Hasło: user

Wybieramy z lewej strony zakładkę: Basic Settings, następnie  Wireless LAN oraz SSID Settings. Po prawej stronie tabelki wybieramy Modify.
W pozycji SSID Name wpisujemy nazwę sieci jaką ma rozsyłać router, natomiast w pozycji Pre Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło. Po zmianach na samym dole klikamy “APPLY”.

Po zmianie należy zapisać konfiguracje, żeby nie usunęła się po wyłączeniu routera z prądu.
Wybieramy na górze “Apply Config” następnie OK.

Hasło zostało zmienione.

___________________________________________________________________

HALNY Model: HL-4GMV

Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.33.1
Logujemy się:
Użytkownik: useradmin
Hasło: (do pozyskania w Biurze Obsługi klienta)

Wybieramy u góry zakładkę Interface Setup następnie w zależności w której sieci chcemy zmienić hasło wybieramy  Wireless lub Wireless 5G.
W polu WPA-PSK > Pre-Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło. Po zmianach na samym dole klikamy „Save”.

Hasło zostało zmienione.

___________________________________________________________________

HALNY Model: HL-4GMV3

Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.33.1
Logujemy się:
Użytkownik: useradmin
Hasło: (do pozyskania w Biurze Obsługi klienta)

Wybieramy u góry zakładkę Net następnie w zależności w której sieci chcemy zmienić hasło wybieramy  WLAN 2,4G lub WLAN 5G.
W polu WPA Pre-Certification Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło. Po zmianach na samym dole klikamy „OK”

Hasło zostało zmienione.

___________________________________________________________________

HALNY Model: HL-4GMV4

Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej.
Otwieramy w przeglądarce adres: http://192.168.33.1
Logujemy się:
Użytkownik: useradmin
Hasło: (do pozyskania w Biurze Obsługi klienta)

Wybieramy u góry zakładkę Net następnie w zależności w której sieci chcemy zmienić hasło wybieramy  WLAN 2,4G lub WLAN 5G.
W polu WPA Pre-Certification Shared Key wpisujemy wybrane przez Nas hasło. Po zmianach na samym dole klikamy „OK”

Hasło zostało zmienione.

W pierwszej kolejności przechodzimy na stronę https://metro.tv
Należy zrejestrować się w prawym górnym rogu wybrać – LOGOWANIE/REJESTRACJA
kliknąć – ZAREJESTRUJ SIĘ
w polu Wybierz operatora, u którego wykupiłeś usługę telewizji:
wybrać: DER.NET SP Z OO.
w polu Twój adres e-mail lub numer telefonu podany przy podpisaniu umowy:
wpisać aktualny adres e-mail lub numer telefonu
kliknąć – PRZEJDZ DALEJ
w następnym kroku wpisać przesłany kod aktywacyjny.

__________________________________________________________________
Lista kanałów pobierana jest z pakietu klienta.
Po zalogowaniu dostępna jest informacja czy kanał można oglądać online
(lista dostępnych kanałów jest zależna od zgodny nadawców)

Prawdopodobnie została wybrana grupa tematyczna kanałów. Proszę wybrać na pilocie przycisk “TV” aby wyświetlić listę kanałów, a później strzałkami lewo-prawo przełączać się do uzyskania kategorii “Wszystkie kanały”

Jeśli masz czarny ekran:

  1. Sprawdź czy na dekoderze świeci się jakaś dioda – jeśli nie, prawdopodobnie jest wyłaczony z prądu. Jeśli jest czerwona – włącz dekoder pilotem.
  2. Sprawdź czy dekoder (ARRIS lub Motorola) jest podłączony do routera (Dasan lub Halny) do portu LAN3 lub LAN4. Jeśli jest do LAN1 lub LAN2 – Przepnij.
  3. Sprawdź czy kabel HDMI jest podłączony do dekodera oraz do TV.
  4. Sprawdź do którego portu HDMI jest podłączony dekoder w TV.
  5. Sprawdź czy źródło w TV masz odpowiednio wybrane na port HDMI do którego jest podłączony.

Jeśli masz biały ekran:

  1. Sprawdź czy dekoder (ARRIS lub Motorola) jest podłączony do routera (Dasan lub Halny) do portu LAN3 lub LAN4. Jeśli jest do LAN1 lub LAN2 – Przepnij.
  2. Spróbuj wyłączyć i włączyć dekoder z prądu (najlepiej wyjąć zasilacz na 5 sekund z gniazdka).

Jeśli mimo powyższych operacji TV nie działa – zgłoś awarię do BOK.

Nadal potrzebujesz pomocy?