fbpx

FAQ

Często zadawane pytania

  • Nie mam prędkości z umowy

    Proszę zrobić test podłączając się kablem bezpośrednio do Naszego urządzenia.
    Przed testem proszę się upewnić:

    • Czy urządzenie którym się podłączamy ma kartę 1Gb/s.
    • Czy inne urządzenia (również na WiFi) zostały odłączone od sieci
    • Czy urządzenie na którym będziemy sprawdzać prędkość nie jest jednocześnie podłączone przez WiFi i kablem. Najlepiej wyłączyć WiFi
    • Czy robimy test aplikacją zainstalowaną na komputerze, a nie przez przeglądarkę.

    Podłączam się kablem i nadal nie mam prędkości z umowy

    Najczęstsza przyczyna to podłączanie się urządzeniem które ma kartę 100Mb/s. W takim wypadku przekroczenie 100Mb/s jest niemożliwe.

    Druga najczęstsza przyczyna to specyfikacja urządzenia pomiarowego. Zazwyczaj stare komputery ze słabym procesorem mają problemy z osiągnięciem większych prędkości.

    Trzecia przyczyna to samo oprogramowanie pomiarowe. Zalecamy wykonywanie pomiarów na aplikacjach pobranych i zainstalowanych na komputerze, a nie przez przeglądarkę.

    Dlaczego nie osiągam prędkości z umowy przez WiFi ?

    Niestety nie mamy żadnego wpływu na zakłócenia WiFi z innych urządzeń sąsiadów. Nie możemy więc nic zagwarantować w tej technologii.

    W blokach występują bardzo duże zakłócenia pochodzące od innych routerów. Szczególnie da się to zauważyć wieczorami kiedy najwięcej ludzi korzysta z Internetu.

    Jedynym sensownym rozwiązaniem, jeśli nie możemy podłączyć się kablem, jest używanie częstotliwości 5GHz - w DER.NET sieć na tej częstotliwości ma dopisek -5G

    Mam swój router podłączony kablem do urządzenia DER.NET i nie osiągam prędkości z umowy

    Sprawdź w specyfikacji swojego routera czy na pewno na wejściu (zazwyczaj port WAN) masz port 1Gb/s.

    Na rynku występują urządzenia które mają superszybkie WiFi i porty 1Gb/s na portach LAN, ale mają port WAN 100 Mb/s. Sprawdź czy to nie Twój przypadek.

  • Mam problemy z WiFi

    Przełącz się na kabel 🙂
    A jeśli nie masz portu na kabel, lub po prostu chcesz korzystać z WiFi, to najlepiej zastosować Router z dwu zakresowym WiFi (2,4GHz i 5GHz) i podłączać się do 5GHz.

    W częstotliwości 2,4GHz mamy w routerze do wyboru kanały od 1 do 11. Ale tylko 3 z nich nie zakłócają się wzajemnie (1,6,11). I to jeśli korzystamy z kanałów o szerokości 20MHz. Jeśli korzystamy z 40 MHz to nie zakłócających się kanałów do wyboru mamy tylko 2 (1 i 11). Jeśli więc widzisz więcej niż 2 sieci WiFi poza swoją, to na pewno zakłócają się nawzajem.

    W częstotliwości 5GHz mamy do wyboru kanały z przedziału 36-64 oraz 100-144. Łącznie 20 niezakłócających się wzajemnie kanałów o szerokości 20Mhz, idąc dalej - 9 kanałów 40Mhz, 5 kanałów 80MHz lub 2 kanały 160MHz. Jest więc znacznie lepiej niż w przypadku 2,4GHz.

    Routery DER.NET skanują sieci dookoła routera i automatycznie wybierają kanał najmniej zakłócony podczas uruchamiania. Sieci pracujące w 5GHz mają domyślnie skonfigurowaną nazwę z dopiskiem -5G.

    Aby zminimalizować problemy z WiFi należy:

    • Router postawić w najbardziej centralnym punkcie domu/mieszkania.
    • W przypadku budynków wielokondygnacyjnych lub o dużym metrażu - zastosować więcej niż 1 punkt dostępowy (najlepiej podłączony kablem do pierwszego routera).
    • Urządzenia które się da podłączyć kablem, podłączyć kabel.
    • Urządzenia które obsługują 5GHz łączyć na 5GHz (sieć z dopiskiem -5G)
    • Urządzenia które nie obsługują 5GHz łączyć do zwykłej sieci (bez dopisku -5G)

    Aby zbadać pokrycie siecią WiFi zalecamy skorzystanie np. z aplikacji na Androida "WiFi Analyzer" (bezpłatna).

    Sygnał sieci WiFi do której się podłączamy nie powinien być gorszy niż -60dBm.
    Jeśli sygnał jest poniżej -70dBm, powinniśmy rozważyć postawienie drugiego punktu dystrybucyjnego.

    5GHz nie jest jednak bez wad. Można osiągnąć na tej częstotliwości większe przepustowości, ale przenikalność przez przeszkody jak np. ściany jest znacznie gorsza niż w 2,4GHz, a więc zasięg jest mniejszy.

  • Podłączam się kablem do portu LAN i nie mam Internetu

    Wszystkie urządzenia 4-portowe w DER.NET są skonfigurowane w ten sposób, że porty LAN1 i LAN2 są przeznaczone do Internetu, a LAN3 i LAN4 do TV. Zwróć uwagę do którego portu się podłączasz. W portach do TV nie będzie Internetu. W większości instalacji możemy dowolnie przekonfigurować porty, aby miały Internet. W tym celu proszę skontaktować się z BOK.

  • Chcę zmienić dane do WiFi - Hasło, SSID

    Poniżej instrukcje dla niektórych routerów stosowanych w DER.NET

    H660GW / H660GM
    http://192.168.55.1:8080
    Logujemy się:
    Użytkownik: user
    hasło: 1234

    H660GW:
    Wi-Fi Setup > WiFi Settings
    H660GM:
    Wi-Fi Setup > WiFi 2.4GHz Settings (lub WiFi 5GHz Settings jeśli chcemy zmieniać sieć 5GHz)

    W polu WPA-PSK > Pre-Shared Key
    Mozna zmienic haslo
    (w SSID Settings > SSID mozna zmienic nazwe rozsylanej sieci)
    Po zmianach na samym dole klikamy "APPLY"

    Po zmianie nalezy zapisac konfiguracje (zeby nie usunela sie po wylaczeniu routera z pradu):
    (Po lewej) Save/Reboot > Save all configuration > OK

    H640GW-02:
    Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej
    Otwieramy w przegladarce adres:
    http://192.168.1.100:8080
    (jesli nie dziala to http://192.168.1.100 bez :8080)
    Logujemy sie:
    Użytkownik: user
    hasło: user

    Basic Settings > Wireless LAN > SSID Settings > Modify
    SSID Name: (wpisujemy nazwe sieci jaka ma rozsylac)
    Pre Shared Key: (wpisujemy haslo jakie ma byc uzyte)
    Apply

    Po zmianach nalezy zapisac konfiguracje zeby nie usunela sie po wylaczeniu routera z pradu
    (na górze) "Apply Config" > OK

    --------------------------------------------------

    HALNY
    Podany adres działa tylko z sieci wewnętrznej
    Otwieramy w przegladarce adres:
    http://192.168.33.1
    Logujemy się:
    Użytkownik: useradmin
    Hasło: (do pozyskania z BOK)

    Interface setup > wireless > Zmieniamy SSID i Pre-Shared Key > Save

    Interface setup > wireless 5G > Zmieniamy SSID i Pre-Shared Key > Save

  • Nie mam wszystkich kanałów w TV, tylko jakieś wybrane

    Prawdopodobnie została wybrana grupa tematyczna kanałów. Proszę wybrać na pilocie przycisk "TV" aby wyświetlić listę kanałów, a później strzałkami lewo-prawo przełączać się do uzyskania kategorii "Wszystkie kanały"

  • Nie mam TV, co robić ?

    Jeśli masz czarny ekran:

    1. Sprawdź czy na dekoderze świeci się jakaś dioda - jeśli nie, prawdopodobnie jest wyłaczony z prądu. Jeśli jest czerwona - włącz dekoder pilotem.
    2. Sprawdź czy dekoder (ARRIS lub Motorola) jest podłączony do routera (Dasan lub Halny) do portu LAN3 lub LAN4. Jeśli jest do LAN1 lub LAN2 - Przepnij.
    3. Sprawdź czy kabel HDMI jest podłączony do dekodera oraz do TV.
    4. Sprawdź do którego portu HDMI jest podłączony dekoder w TV.
    5. Sprawdź czy źródło w TV masz odpowiednio wybrane na port HDMI do którego jest podłączony.

    Jeśli masz biały ekran:

    1. Sprawdź czy dekoder (ARRIS lub Motorola) jest podłączony do routera (Dasan lub Halny) do portu LAN3 lub LAN4. Jeśli jest do LAN1 lub LAN2 - Przepnij.
    2. Spróbuj wyłączyć i włączyć dekoder z prądu (najlepiej wyjąć zasilacz na 5 sekund z gniazdka).

    Jeśli mimo powyższych operacji TV nie działa - zgłoś awarię do BOK.